Ulubione projekty
Twoja lista jest pusta
Dodano projekt
Usunięto projekt
Ekspert radzi - podjazd do garażu

Na rynku budowlanym jest wiele materiałów, z których wykonuje się podjazdy do garażu. Ich nawierzchnię można usypać ze żwiru lub wylać z betonu. Alternatywą jest ułożenie podjazdu z kostek betonowych lub elementów naturalnych: klinkieru lub kamienia, np. granitu.
Dobierając materiał na podjazd do garażu, inwestorzy powinni kierować się przede wszystkim dwoma przesłankami – estetyką oraz trwałością. Podjazd jest atrakcyjny wizualnie, kiedy pasuje stylowo do bryły budynku, a także do otoczenia domu. Istotną rolę w uzyskaniu zamierzonego efektu gra też kolorystyka. Warto więc wybrać takie materiały, które dadzą inwestorom możliwość dopasowania barwy nawierzchni np. do elewacji budynku.
W przypadku podjazdu, jeszcze ważniejsza od estetyki jest jego trwałość i długowieczność. Musi on wytrzymać bardzo duże obciążenia ze względu na masę samochodu oraz wielokrotnie powtarzane czynności wjeżdżania i wyjeżdżania z garażu. Dlatego kluczową sprawą jest wybranie materiału, który jest wytrzymały i odporny na ścieranie. Wśród materiałów budowlanych najlepsze parametry w tym zakresie osiąga klinkier. Przechodzenie i przejeżdżanie po klinkierowych cegłach lub kostkach brukowych tysiące razy nie wpływa w żadnym stopniu na ich wygląd. Klinkier doskonale sprawdzi się na podjeździe także ze względu na wysoką odporność na działanie trudnych warunków atmosferycznych. Bardzo niska nasiąkliwość chroni przed niszczącym wpływem wilgoci oraz zapewnia mrozoodporność. Klinkier jest też niezwykle odporny na uszkodzenia mechaniczne, co może okazać się bardzo ważne, np. kiedy źle podłożymy lewarek i auto spadnie na podjazd. Warto wiedzieć, że na klinkierowym podjeździe można też wykonywać naprawy, ponieważ jest on odporny na działanie olejów, benzyny oraz kwasów. Cegły brukowe z klinkieru mają jeszcze jedną, rzadko spotykaną zaletę – są odporne na działanie soli. Kiedy w zimie podjazd pokryje warstwa śniegu lub lodu, inwestorzy, którzy zdecydowali się na klinkier, będą mogli posypywać nawierzchnię solą bez obaw, że zostanie ona zniszczona lub straci kolor.

Jeśli zalety klinkieru sprawią, że zdecydujemy się na wykonanie nawierzchni podjazdu z tego właśnie materiału, pamiętajmy o kilku zasadach:
- Nawierzchnia podjazdu musi mieć co najmniej 6 cm grubości, a jeśli będą po niej jeździć także samochody ciężarowe – co najmniej 8 cm.
- Minimalna szerokość podjazdu wynosi 3 m.
- Nawierzchnię podjazdu trzeba ułożyć tak, żeby zapewnić odpływ wody.
- Zewnętrzna warstwa podjazdu powinna być kilka cm powyżej terenu, który ją otacza.
(źródło: Röben)